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martes, 15 de abril de 2008

Proyecto Colonet hoy en Foro Mundial

Fuente: Ensenada net
Por Elizabeth Vargas

El Proyecto de Licitación del Megapuerto de Punta Colonet, será presentado éste día por el Gobierno Mexicano en el Foro Económico Mundial a celebrarse a partir de hoy martes en Cancún, Quintana Roo.

El objetivo es invitar a la inversión internacional para participar en la próxima licitación del Megapuerto, que ya revisada por el Gobierno de Baja California se entregó ayer lunes al Presidente de la República Felipe Calderón, anunció el Gobernador del Estado Guadalupe Osuna Millán.

El Mandatario informó que el proyecto de licitación fue solicitado por el Presidente de la República para este lunes, previo al inicio del Foro Económico Mundial al que asisten alrededor de diez Jefes de Estado y donde será presentado.

De acuerdo a Osuna Millán se revisan por parte de la federación las bases de licitación y que se traduce en una convocatoria internacional.

Las bases para desarrollar Colonet están abiertas para que los interesados hagan propuestas y se elija la más eficiente y que otorgue mayores ingresos al país, que se construya con menor costo y entregue los mejores precios a los usuarios.

Las que reúnan esas condiciones, son las que se considerarán para que el concesionario pueda realizar la construcción del puerto.

Luego seguiría la construcción del ferrocarril que se encuentra aún en estudio, mismo que unirá a Colonet con el Centro de Logística mas importante del Este de Estados Unidos que es Yuma, Arizona y luego sigue como saldrá la carga por carretera y por donde por las aduanas de Tecate y Tijuana en una garita que se denominaría Otay 2 y la ampliación de la Garita de Tecate.

Osuna Millán dijo que temas que son fundamentales en el proyecto de Colonet, son la protección ambiental y la inversión.

Se pretende que la mayor parte de los beneficios queden en el Estado y este no se convierta solamente en un esquema de paso para los americanos como lo es en la actualidad el sector maquilador.

Se buscará que los procesos industriales se realicen en este Puerto y se multipliquen beneficios no solo con empleo para estibadores y operadores de maquinaria.

Tiempo de negocios - Más por Pemex

Fuente: Excelsior
Tiempo de Negocios
Darío Celis

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Más por Pemex

Va a ser el 22 de abril cuando Pemex, de Jesús Reyes Heroles, reciba las ofertas por el primer paquete de cinco buques-tanque. A ocho días, el proceso se pone más interesante. Hace unos días le platicábamos de la incorporación de una nueva empresa denominada Servicios Navieros, donde figura José Carral. El que en realidad encabeza la compañía es su hijo, Andrés Carral Cuevas, ex embajador de México en Singapur. Otro que trascendió buscaría participar es Andrés Conesa Ruiz, ex presidente de la constructora Iconsa.

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En agosto el fallo de licitación de terminal especializada de autos en LC

Fuente: Héctor Tapia / Cambio de Michoacán

A finales del mes de agosto se tendrá el resultado del concurso para la licitación de la terminal especializada de autos que se pretende construir en la Isla del Cayacal, en el puerto de Lázaro Cárdenas, informó el director de la Administración Portuaria Integral en esta plaza, Armando Palos Nájera.

Al límite del registro se alcanzaron a agregar al concurso de la licitación quince empresas que están interesadas en operar dicha terminal, que se pretende comience a trabajar a finales del próximo año.

Con anterioridad, en entrevista a este medio, el gerente comercial del Apilac, Víctor Manuel Monraz Ponce, señaló que en cuanto se cerrara el plazo de inscripción a dicha licitación se comenzaría con el análisis de las propuestas de negocios que presenten las empresas interesadas en operar la terminal de autos.

Una de las empresas que ha manifestado su interés por operar es Amports, principal operadora de autos en el país, teniendo operación entre los puertos de Mazatlán y Lázaro Cárdenas en el Pacifico, el de Altamira, en el Golfo de México, y en la terminal interior ubicada en la ciudad de Toluca.

Según cifras estimadas difundidas en otros medios, la inversión que demandará la construcción de esta terminal de autos se prevé sea aproximada a los 300 millones de pesos, con una capacidad de almacenaje de más de 700 mil unidades.

El ministerio de Fomento pierde las competencias en materia de Salvamento Marítimo

Fuente: Transporte y Logistica

La composición del nuevo Ejecutivo ha pillado por sorpresa al sector. No solo por la continuidad de Magdalena Álvarez al frente de la cartera de Fomento, sino por la decisión del nuevo Gobierno de escindir la Sociedad de Salvamento y Seguridad Marítima (Sasemar) del ministerio de Fomento y transferir sus funciones al nuevo ‘superministerio’ de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino, cuya nueva ministra, Elena Espinosa, tomó su cargo ayer.
Así quedó reflejado en el Boletín del Estado para desconcierto del propio sector. “El ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino es el departamento encargado de la propuesta y ejecución de la política del Gobierno en materia de lucha contra el cambio climático, protección del patrimonio rural, recursos agrícolas, ganaderos y pesqueros, y alimentación. A estos efectos, asumirá las competencias atribuidas a los ministerios de Agricultura, Pesca y Alimentación y de Medio Ambiente, así como las que hasta la fecha desarrolla el ministerio de Fomento en materia de protección del mar”.
Con respecto a estos cambios, la Marina Mercante ha reconocido a El Vigía que están a la espera de conocer más en profundidad el alcance de los cambios, de los que se enteraron ayer no directamente sino a través del BOE. Además, han alertado de que esta escisión se deberá realizar con cuidado para evitar colisionar con la actual Ley de Puertos, ya que “el director general de la Marina Mercante es, a su vez, presidente de Sasemar”.
Por su parte, el ministerio de Fomento mantiene sus funciones con respecto a la propuesta y ejecución de la política del Gobierno en materia de infraestructuras y de transporte terrestre de competencia estatal, aéreo y marítimo, “con excepción de las que se atribuye en materia de protección del mar al ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino”.
Además, y a falta de conocer cuál es la composición departamental de ambos ministerios, en el de Fomento se suprime la secretaria de Estado de Infraestructuras y Planificación, ocupada por Víctor Morlán, que se separa en dos secretarías de Estado, la de Planificación y Relaciones Institucionales por un lado, y la de Infraestructuras por el otro.

IMO MEPC progresses key issues

Source: Turkish Maritime News

Marine Environment Protection Committee (MEPC) - 56th session: 9 - 13 July 2007

The Marine Environment Protection Committee (MEPC) of the International Maritime Organization (IMO) made progress on a packed agenda when it met for its 56th session from 9 to 13 July in London.

Among a series of important decisions, it agreed to commission a study into the impact of proposed measures to reduce air pollution from ships. The Committee also further developed the proposed Ship Recycling Convention, discussed issues relating to the implementation of the 2004 Ballast Water Management Convention and adopted a number of amendments to the MARPOL Convention.

Mr. Michel Jarraud, Secretary-General of the World Meteorological Organization (WMO) addressed the opening session of the Committee, at the invitation of IMO Secretary-General Mr. Efthimios E. Mitropoulos.

Prevention of air pollution from ships

The MEPC endorsed a proposal by Secretary-General Mitropoulos to commission a comprehensive study, by an informal cross government/industry scientific group of experts, to review the impact on the environment, on human health and on the shipping and petroleum industries, of applying any of the proposed fuel options to reduce SOx and particulate matter generated by shipping and the consequential impact such fuel options could have on other emissions, including CO2 emissions from ships and refineries, taking into account the availability of CO2 abatement technologies.

The study will be funded by donations from Member States and non-governmental organizations. An initial contribution from IMO, of 20,000 US dollars, will come from the balance of funds from the Onassis Foundation Prize for the Environment, which was awarded to the Organization in 1997.

The group has already begun its work with a view to reporting to the twelfth session of the Sub-Committee on Bulk Liquids and Gases (BLG) in February 2008 and the MEPC in March-April 2008.

The MEPC working group on air pollution continued work on reviewing MARPOL Annex VI and the NOx Technical Code, following the April 2007 session of the BLG Sub-Committee, which developed a number of options for revising the regulations in relation to the emissions of NOx, SOx, volatile organic compounds and particulate matter.

BLG 12 is expected to finalize the preparation of draft amendments to MARPOL Annex VI, taking into account the report of the aforementioned scientific study. The aim is to have the draft amendments approved at MEPC 57, in the Spring of 2008, and to adopt them at MEPC 58, in the Autumn of 2008. The amendments to MARPOL Annex VI could then enter into force 16 months after adoption, in accordance with the tacit acceptance procedure stipulated in Article 16 of the MARPOL Convention.

Ships' fuel sulphur content continues downward trend

The Committee noted the results of the ships' fuel sulphur monitoring programme for 2006. It revealed the average sulphur content for the year was 2.59%, a reduction from the 2005 average of 2.70%. The three year (2004-2006) rolling average was 2.66%, a slight reduction from the previous year's rolling average of 2.70%.

Update of the 2000 IMO Greenhouse Gas (GHG) Study

The MEPC confirmed the need to update the 2000 IMO GHG Study, and agreed a timeframe, scope and terms of reference for that purpose. The study, it agreed, should cover current global inventories of GHGs and relevant substances emitted from ships engaged in international transport; any methodological aspects and future emission scenarios; identify progress made to date in reducing GHG emissions and other substances; identify possible future measures to reduce emissions of GHGs and undertake a cost benefit analysis, including environmental and public health impacts, of options for current and future reductions in GHG emissions and other relevant substances from international shipping. Finally, it should identify the impact of emissions from shipping on climate change. The aim is to submit the updated study to the 59th session of the MEPC.

Meanwhile, the MEPC established an Intersessional Correspondence Group on GHG Related Issues to discuss and compile possible approaches on technical, operational and market based measures to address GHG emissions from ships and present a written report to MEPC 57.

Recycling of ships

The MEPC considered further the draft text of a new convention to provide globally applicable ship recycling regulations for international shipping and for recycling activities. The aim is to complete the draft convention in time for its final consideration and adoption by a diplomatic conference, possibly in April 2009.

The Committee considered the report of the second session of the intersessional Working Group on Ship Recycling, which had met from 7 to 11 May 2007, following work done by a correspondence group. The former has further developed the draft convention, along with associated draft guidelines. The new convention will provide regulations for:

· the design, construction, operation and preparation of ships so as to facilitate safe and environmentally-sound recycling, without compromising the safety and operational efficiency of ships;
· the operation of ship-recycling facilities in a safe and environmentally-sound manner; and
· the establishment of an appropriate enforcement mechanism for ship recycling, incorporating certification and reporting requirements.

The Committee agreed to a third intersessional meeting of the Working Group on Ship Recycling, prior to MEPC 57, in order to facilitate the finalization of the draft text of the Convention in good time for it to be circulated for the diplomatic conference planned for the 2008-2009 biennium. The Committee accepted, with appreciation, the offer of France to host the meeting, with a tentative date of January 2008.

The MEPC also agreed on the need for a further (third) session of the Joint ILO/IMO/BC (Basel Convention) Working Group on Ship Scrapping and invited ILO to consider convening the meeting in Geneva, probably in 2008. The MEPC noted that it would be important to include on the agenda discussion of joint technical co-operation activities and a coordinated approach to interim measures to be taken pending entry into force of the new IMO Convention.

Adoption of amendments to MARPOL

The MEPC adopted amendments to the MARPOL Convention, as follows:

· An amendment to MARPOL Annex I (Regulations for the prevention of pollution by oil from ships) to include in regulation 38.2.5, on Reception facilities outside Special Areas, mention of the obligation to provide facilities in respect of oily mixtures from cargo areas of oil tankers, by referencing regulation 34 on discharge requirements from those cargo areas.
· An amendment to MARPOL Annex IV (Regulations for the prevention of pollution by sewage from ships) to include in regulation 11.1.1, on the requirements for discharge of sewage into the sea, the phrase "or sewage originating from spaces containing living animals". The amendment makes clear that animal effluent shall be discharged into the sea, not instantaneously, but at a moderate rate, as is currently the requirement for the discharge of untreated sewage from holding tanks.

Both amendments are expected to enter into force on 1 December 2008.

Amendments to the IBC Code

The Committee also adopted amendments to the International Code for the Construction and Equipment of Ships Carrying Dangerous Chemicals in Bulk (IBC Code), relating to chapter 11 (fire protection and fire extinction), and chapters 17 (Summary of minimum requirements), 18 (List of products to which the code does not apply) and 19 (Index of Products Carried in Bulk). The amendments were adopted by the Maritime Safety Committee (MSC) at its 82nd session in December 2006. Both the SOLAS and the MARPOL Conventions make the IBC Code mandatory, so amendments to the IBC Code have to be adopted by both Committees. The amendments are expected to enter into force on 1 January 2009.

Amendments to the Intervention Protocol

The MEPC also adopted amendments to the Protocol relating to Intervention on the High Seas in Cases of Pollution by Substances other than Oil, 1973, relating to the revised list of substances to which the Protocol applies, to take account of the revised MARPOL Annex II classification of noxious liquid substances.

Gulfs area Special Area from 1 August 2008

The Committee adopted a resolution setting a date of 1 August 2008 for the discharge requirements in "the Gulfs area" (a Special Area under MARPOL Annexes I and V) to take effect. The area was established as a Special Area in 1973, when the Convention was adopted, but the discharge requirements therein could not take effect until States in the area had ratified the Convention and provided adequate reception facilities.

Following a 10-year regional project on the implementation of MARPOL, organized and administrated by ROPME/MEMAC1, with support form IMO's technical co-operation programme, all the States in "the Gulfs area" have now ratified MARPOL and have provided adequate reception and treatment facilities for Annex I and Annex V ship-generated wastes in ports, terminals and ship repair ports in the area.

Southern South African waters Special Area to take effect on 1 August 2008

The MEPC also adopted a resolution establishing 1 August 2008 as the date on which the discharge requirements shall take effect for the Southern South African waters Special Area under MARPOL Annex I.

Harmful aquatic organisms in ballast water

The Committee learnt that, since its previous session, four more States (Barbados, Egypt, Kiribati and Norway) had ratified the International Convention for the Control and Management of Ships' Ballast Water and Sediments (BWM Convention), adopted in February 2004, bringing the total number of contracting Governments to 10 (joining the Maldives, Nigeria, Saint Kitts and Nevis, Spain, Syrian Arab Republic and Tuvalu). Together, the ten represent 3.42 per cent of the world merchant fleet's gross shipping tonnage, against an entry-into-force requirement of ratification by 30 States representing 35 per cent of world tonnage.

Bearing in mind the emphasis the international community places on the issue of invasive species in ships' ballast water, the Committee urged other States to ratify the Convention at the earliest opportunity.

The MEPC adopted guidelines for additional measures regarding ballast water management, including emergency situations (G13) and for risk assessment under regulation A-4 of the BWM Convention (G7). Both are part of a series developed to assist in the implementation of BWM Convention.

A set of guidelines for ballast water exchange in the Antarctic Treaty area was also adopted. This raises the number of Guidelines adopted in connection with the BWM Convention to 14.

The MEPC agreed to give both basic and final approval to the PureBallast system (proposed by Sweden and Norway) and basic approval to the NK Ballast Water (Republic of Korea), after consideration of the report of the third meeting of the GESAMP2 Ballast Water Working Group, which met in February 2007.

The Ballast Water Review Group reconvened during the session to evaluate the latest information on ballast water treatment technologies and to determine whether appropriate technologies are available to achieve the ballast water performance standard required under regulation D-2 of the BWM Convention. The MEPC invited further submissions on the issue to the next session and also agreed to establish a Ballast Water Working Group at BLG 12.

Particularly Sensitive Sea Areas

The Committee agreed to designate, in principle, the Papahãnaumokuãkea Marine National Monument (in the North-Western Hawaiian Islands or NWHI), an approximately 1,200 mile stretch of small islands, atolls, banks, seamounts, pinnacles, shoals, and other emergent features, as a Particularly Sensitive Sea Area (PSSA).

Proposed associated protective measures (APMs) have been submitted to the Sub-Committee on Safety of Navigation (NAV) which meets from 23 to 27 July 2007. Once these APMs are adopted by the Maritime Safety Committee (MSC), in October 2007, the proposed PSSA, with its associated protective measures, can be finally designated by MEPC 57.

The associated protective measures include proposed amendments to the six existing Areas To Be Avoided (ATBAs), which were adopted by IMO in 1981 to protect eight of the NWHI, and the adoption of additional ATBAs around Kure Atoll and Midway Atoll as well as three other areas between islands. In addition, a ship reporting system will be proposed to provide critical alerts and other information to assist safe navigation in this area and to provide information on vessel traffic in transit through the proposed PSSA, to facilitate the ability to respond to maritime emergencies.

Review of MARPOL Annex V

The correspondence group on the review of MARPOL Annex V (Regulations for the prevention of pollution by garbage from ships) reported to the MEPC. The review takes into account resolution A/RES/60/30 of the UN General Assembly, which invites IMO to review MARPOL Annex V, in consultation with relevant organizations and bodies, and to assess its effectiveness in addressing sea-based sources of marine debris.

The MEPC invited the correspondence group to continue its work and endorsed the preference of the correspondence group for a holistic approach so that a complete revision of Annex V, and its Guidelines, could be carried out without prejudice to a Party's right to bring proposed amendments to the attention of the Committee during the interim period. MARPOL Annex V, adopted in 1973, entered into force in December 1988. The aim is to complete the review by October 2008.

Human element

The Joint MSC/MEPC Working Group on the Human Element met during the session.

The Committee approved, subject to approval by MSC 83, an MSC-MEPC circular on Guidelines for operational implementation of the ISM Code by Companies, intended to assist companies in the effective and efficient operational implementation of the ISM Code. The MEPC also approved, subject to approval by MSC 83, an MSC-MEPC.7 circular on Guidelines on qualifications, training and experience necessary for undertaking the role of the designated person (DP) under the provisions of the International Safety Management (ISM) Code.

The Committee agreed with the joint group that there was a need to provide guidance to encourage companies and seafarers to document and record information on near misses and hazardous situations in order to understand the factors leading up to events that threaten safety and the marine environment. The format for reporting near misses will be considered by the next session of the group.

OPRC-HNS implementation

The MEPC considered the report of the sixth meeting of the OPRC HNS3 Technical Group, which met in the week prior to the Committee's session. The MEPC noted the agreement reached on hosting a Fourth R&D Forum in conjunction with the 2009 Interspill Conference, to be held in May 2009 in Marseille, France, on the theme of "the identification of HNS in the marine environment".

The MEPC noted progress made in developing the draft Manual on oil spill risk evaluation and assessment of response preparedness; the draft IMO/UNEP Manual on the assessment and restoration of environmental damage following marine oil spills; the draft revised manual on oil pollution, Section I - Prevention; and the draft revised OPRC Train-the-Trainer course.
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1ROPME: Regional Organization for the Protection of the Marine Environment. MEMAC: Marine Emergency Mutual Aid Centre,based in Bahrain.

2Joint Group of Experts on Scientific Aspects of Marine Environmental Protection (GESAMP).

3 International Convention on Oil Pollution Preparedness, Response and Co-operation (OPRC Convention) and the OPRC-HNS (Hazardous and Noxious Substances) Protocol

Briefing 26, 20 July 2007

Se necesita estrategia para capacitación portuaria

Fuente: El Nuevo Diario

El país adolece de formación a nivel universitaria en gestión portuaria y se hace difícil obtener capacitación para niveles ejecutivos como jefes de división o supervisores y analistas, por lo cual se hace necesaria una estrategia encaminada a trazar pautas para una capacitación portuaria que tome como punto de partida la estrategia de competitividad del país.

Así lo afirmó, Julián Cruz Herasme, administrador del Fondo de Competitividad del Consejo Nacional de Competitividad. Sus aseveraciones fueron hechas en el marco del seminario internacional sobre desarrollo portuario marítimo, su impacto en las relaciones externas y la formación de los recursos humanos como estrategia de la competitividad.

Esta actividad fue coordinada por el Consejo Nacional de Competitividad, la Universidad APEC, la Autoridad Portuaria Dominicana, el Cuerpo Especializado de Seguridad Portuaria, la Marina de Guerra, con la colaboración de la Comisión Interamericana de Puertos de la Organización de Estados Americanos.

El encuentro tuvo como objetivo conocer los requerimientos de capacitación existentes en materia marítima portuaria y los estándares internacionales existentes en materia de capacitación, así como que se reconozca la importancia de este sector para la economía.

Cruz Herasme, abogó además porque se trabaje de “manera conjunta sector público y privado para crear las condiciones normativas y administrativas que estimulen la inversión y la tecnificación del personal que labora dentro del sistema” portuario.

Planteó además que los empresarios portuarios logren un acuerdo con el INFOTEP para que este “sector pueda recibir el 1% que paga y sea retribuido con el tipo de oferta formativa que necesita.

Entiende que es necesario que se ofrezcan cursos, diplomados, postgrados y maestrías en materia de seguridad portuaria, sobre todo en temas como la ley que sanciona la práctica del polizón en el país, medioambiente, comercio exterior, riesgos laborales, bioterrorismo, manejo de sustancias peligrosas, entre otros.

Para esto es necesario “realizar acuerdos con universidades extranjeras y organismos internacionales, con miras a crear un cuerpo docente nacional, así como para promoción de nuestra oferta curricular”. Además que de manera coordinada entre sector público y privado, ser realice “una labor de mercadeo nacional e internacional de nuestra oferta de capacitación que permita ampliar nuestro mercado meta”.

Entiende Cruz Herasme que se debe “apoyar y promover la provisión de servicios auxiliares marítimos de alto valor agregado y basados en Investigación y Desarrollo, tales como programas para computadoras y aplicaciones marítimas de las telecomunicaciones, que proporcionen una ciber-plataforma para el intercambio eficiente de información entre puertos, exportadores, importadores, empresas de manejo de carga y líneas de transporte”.

Entiende que se debe “crear una cultura marítima nacional, sensibilizando a la juventud del país para que adquiera una apreciación efectiva de las actividades y los aportes del Sector Marítimo Nacional, y en especial del sistema portuario, y la seguridad portuaria”.

El encuentro fue encabezado por Luís Taveras, presidente del Consejo de la Autoridad Portuaria, Justo Pedro Castellanos, rector de APEC, Julián Cruz del Consejo de Competitividad y Carlos M. Gallegos, secretario ejecutivo de la Comisión Interamericana de Puertos Organización de los Estados Americanos (OEA).

La primera parte del encuentro estuvo a cargo de la especialista dominicana, Lludelis Espinal, quien abordará el tema del impacto del desarrollo Marítimo y portuario en el comercio de la República Dominicana.

Posteriormente el representante de la OEA expuso sobre la experiencia de formación y capacitación en el sector Marítimo y Portuario de los Recursos Humanos en América Latina.

Se hizo además un panel sobre la formación del recurso humano como elemento estratégico de la competitividad del sector marítimo y portuario. Los panelistas fueron Julián Cruz, del FONDEC, Jeffrey Rannik, presidente de la Asociación de Navieros, el Vicealmirante Homero Lajara Solas, director del CESEP, Luis Taveras, presidente de APORDOM, Luis Emilio Rodríguez, presidente de Acruport y el Vicealmirante Julio Cesar Ventura Bayonet, jefe de la Marina de Guerra.

La Armada participó de la reunión anual de la OMI

Fuente: Nuestromar

Los países miembros de la Organización Marítima Internacional se reunieron la semana pasada en Londres para debatir acerca de la seguridad marítima y la prevención de la contaminación.

PUERTO BELGRANO – Representantes de los 167 estados miembros y de los tres estados asociados de la Organización Marítima Internacional (OMI) se congregaron la semana pasada en Londres (Inglaterra) para su reunión anual. Nuestro país, a través de delegados de la Armada Argentina, fue un participante activo de los plenarios y grupos de trabajo.

Esta organización tiene como objetivos primordiales la mejora de la seguridad marítima y la prevención de la contaminación del mar. Está constituida por el Comité de Seguridad Marítima (CSM) y el Comité de Protección del Medio Marino (CPMM). Ambos cuentan con varios subcomités cuyas denominaciones indican los temas de los que se ocupan: Seguridad de la Navegación (NAV); Radiocomunicaciones y Búsqueda y Salvamento (COMSAR); Formación y Guardia (STW); Transporte de Mercancías Peligrosas, Cargas Sólidas y Contenedores (DSC); Proyecto y Equipo del Buque (DE); Protección contra Incendios (FP); Estabilidad y Líneas de Carga y Seguridad de Pesqueros (SLF); Implantación por el Estado de Abanderamiento (FSI); y Transporte de Líquidos y Gases a Granel (BLG).

Los subcomités están compuestos, a su vez, por grupos de trabajo integrados por delegados. La comisión de la Armada Argentina participó de los plenarios y de dos de los tres grupos de trabajo del subcomité Radiocomunicaciones y Búsqueda y Salvamento (COMSAR): del grupo SAR y del grupo técnico, no lo hicieron del grupo navegación electrónica.

La delegación estuvo presidida por el secretario de la embajada argentina en el Reino Unido, señor Santiago Villalba. El Capitán de Navío Claudio Rancan, el Capitán de Fragata Rubén López Franco y el Capitán de Corbeta Oscar Castro integraron la comisión de la Armada Argentina.

Se debatió acerca de una revisión completa del manual IAMSAR y un proyecto para su corrección y publicación en Internet, para que los arreglos lleguen de forma rápida y eficiente a todo el mundo. Además, se trató particularmente el tema del aumento de los cruceros de pasajeros en la Antártida y el caso del accidente del Explorer. También se acordó una mejora en los procedimientos para el sistema mundial de socorro y seguridad marítima. El grupo técnico, en tanto, se refirió a las frecuencias, equipamientos y necesidad de adecuación tecnológica.

Se prevé que los países cuya área de responsabilidad SAR abarca sectores de la Antártida --Argentina, Chile, Nueva Zelanda y Sudáfrica-- se reúnan en agosto en Chile para coordinar procedimientos.